Käyttöopas

Tavoittajan käyttöopas sisältää neuvoja yhteystietojen, viestien ja kyselyiden luontiin vaihe vaiheelta.
Mikäli et löydä vastausta kysymykseesi, olethan rohkeasti yhteydessä asiakastukeemme.

support@prospectum.fi

+358 40 358 0600
Arkisin klo 09:00-17:00

1. Rekisteröidy tai kirjaudu

Jos yritykselläsi tai yhdistykselläsi ei ole vielä Tavoittaja-tiliä, voit luoda uuden tilin alla olevasta linkistä. Mikäli sinulla ei ole yritystä tai Y-tunnusta, sinun tulee olla rekisteröidyn yhdistyksen virallinen edustaja. Avatessasi uuden tilin, saat käyttöösi 100 ilmaista tekstiviestikrediittiä. Krediitit lisätään tilillesi sen jälkeen, kun se on hyväksytty asiakaspalvelumme toimesta.

Huom. myös Tavoittajan vanhan version käyttäjien on luotava uusi tili uuteen versioon siirryttäessä.

Jos käytössäsi on jo uusi Tavoittaja-tili, voit kirjautua sisään alla olevasta linkistä. Mikäli olet unohtanut salasanasi, voit uusia sen sivulta löytyvästä ”Unohditko salasanasi?”-linkistä.

2. Lisää muut tilisi käyttäjät

Kirjauduttuasi sisään Tavoittajaan, voit lisätä tilillesi uusia käyttäjiä siirtymällä vasemmassa valikossa Tili-sivulle. Valitse tämän jälkeen Käyttäjät-välilehti ja klikkaa Lisää käyttäjä-painiketta. Syötä kenttään uuden käyttäjän sähköposti ja valitse voiko hän hallita muiden tilin käyttäjien tietoja. Tallennuksen jälkeen uusi käyttäjä saa sähköpostiinsa viestin, jonka kautta hän voi täydentää omat tietonsa ja kirjautua sisään.

3. Osta krediittejä

Ennen viestin lähetystä tililläsi tulee olla tarpeellinen määrä krediittejä. Voit ostaa krediittejä vasemman valikon Osta krediittejä-sivulla.

  1. Valitse ensin haluamasi krediittipaketin koko tai syötä vapaavalintainen määrä krediittejä (minimiostos on 500 krediittiä). Voit tutustua pakettien hinnoitteluun sivun alaosassa tai Hinnoittelu-sivulla.
  2. Mikäli käytössäsi on alennuskoodi, voit syöttää sen klikkaamalla Käytä alennuskoodi-kenttää Ostoksen tiedot-osiossa.
  3. Siirry tämän jälkeen Paytrailiin maksamaan krediittiostoksesi klikkaamalla Siirry maksamaan-painiketta.
  4. Löydät kaikki aiemmat ostoksesi Ostohistoria-välilehdeltä ja voit tarvittaessa ladata pdf-muotoisen kuitin yksittäisen oston tiedoista.

Mikäli haluat maksaa krediittiostosi laskussa, olethan yhteydessä asiakastukeemme osoitteessa support@prospectum.fi.

Huom. Ostetut krediitit ovat voimassa 365 päivää viimeisimmästä ostosta.

4. Tuo yhteystietoja

Tavoittajaan voidaan lisätä yhteystietoja joko yksitellen tai tuomalla tiedot massana vasemman valikon Yhteystiedot-sivulla.

A) Lisää yksittäinen yhteystieto

  1. Siirry ensin Yhteystiedot-sivulle ja ensimmäisenä avautuvalle Selaa yhteystietoja-välilehdelle. Klikkaa listan oikeassa yläkulmassa olevaa Lisää yhteystieto-painiketta.
  2. Syötä kenttiin tarvitsemasi tiedot (kansainvälisessä muodossa oleva puhelinnumero on pakollinen). Mikäli käytät ryhmiä tai lisätietokenttiä, muista täydentää myös kyseisesten yläreunan välilehtien tiedot.
  3. Tallenna yhteystieto.

B) Tuo yhteystiedot tiedostosta

Järjestelmän vaatimukset tuontitiedostolle
Tiedostomuotona .xlsx tai .csv (UTF-8).
Puhelinnumero on pakollinen tieto.
Jokaisen tiedon tulee olla omassa sarakkeessaan (Huom. nimi eroteltuna etunimi- ja sukunimisarakkeisiin). Mikäli tuot tiedot .csv-tiedostosta, sarakkeet voivat olla myös eroteltuna pilkulla.

  1. Siirry ensin Yhteystiedot-sivulle ja siellä Tuo yhteystietoja-välilehdelle.
  2. Lataa .xlsx- tai .csv-tiedosto sivulla olevaan tiedostonlatauskenttään. Klikkaa Seuraava.
  3. Yhdistä tiedoston sarakkeet järjestelmän yhteystietokenttiin. (Esim. Etunimi-sarake tiedostosi Etunimi-sarakkeeseen.) Klikkaa Seuraava.
  4. Aseta tuonnillesi jokin informatiivinen sisäinen nimi (Esim. tuomasi asiakasryhmä).
  5. Valitse mihin ryhmään yhteystiedot lisätään. Voit halutessasi luoda uuden ryhmän myös tässä vaiheessa valitsemalla alasvetovalikosta +Luo uusi ryhmä.
  6. Aseta tuonnillesi oletusmaatunnus. Mikäli tiedostossa on ollut 0-alkuisia numeroita, järjestelmä vaihtaa niihin automaattisesti oletusmaatunnuskenttään asetetun maatunnuksen.
  7. Valitse tuodaanko tiedostosta ainoastaan uudet yhteystiedot. Mikäli asetus ei ole päällä, tuonti yliajaa olemassa olevat tiedot tiedostossa olevilla tiedoilla puhelinnumeron perusteella.
  8. Klikkaa Vahvista tuonti.

4.1 Ryhmät

Ryhmien avulla voit kohdistaa viestilähetyksesi vain tietyille yhteystiedoille.

  1. Siirry vasemman valikon Yhteystiedot-sivulle ja klikkaa auki Ryhmät-välilehti.
  2. Klikkaa oikeasta reunasta Lisää ryhmä-painiketta ja aseta ryhmällesi kuvaileva nimi (Esim. asiakasryhmäsi nimi).
  3. Klikkaa Tallenna.

Uudet yhteystiedot voidaan nyt lisätä luotuun ryhmään joko yksittäisessä lisäyksessä tai massatuonnissa. Vaihtoehtoisesti voit luoda uusia ryhmiä myös yhteystietojen tuonnin yhteydessä.

Huom. Voit muokata yhteystiedon ryhmiä jälkikäteen klikkaamalla yhteystiedon auki Yhteystiedot-sivun listasta ja siirtymällä yhteystiedon Ryhmät-välilehdelle.

4.2 Lisätietokentät

Mikäli sinun tarvitsee tallentaa yhteystietoihin muita tietoja Tavoittajan vakiokenttien lisäksi, voit luoda järjestelmään omia tekstimuotoisia kenttiä.

  1. Siirry vasemman valikon Yhteystiedot-sivulle ja klikkaa auki Lisätietokentät-välilehti.
  2. Klikkaa Lisää Lisätietokenttä-painiketta ja aseta lisätietokentällesi kuvaileva nimi (Esim. asiakasnumero).
  3. Klikkaa Tallenna.

Luotuun lisätietokenttään voidaan nyt yhdistää sarake yhteystietojen tiedostotuonnissa (yllä 4B, vaihe 3.) ja lisätietokenttä voidaan lisätä osaksi lähetettävää viestiä viestin luonnissa.

Huom. Voit muokata yhteystiedon lisätietokenttiä jälkikäteen klikkaamalla yhteystiedon auki Yhteystiedot-sivun listasta ja siirtymällä yhteystiedon Lisätietokentät-välilehdelle.

5. Luo ja lähetä viesti

  1. Siirry vasemman valikon Lähetä viesti-sivulle.
  2. Lisää viestillesi kuvaileva sisäinen nimi sekä maksimissaan 11 merkkiä pitkä lähettäjän nimi. Huomioithan, että toisen yrityksen nimissä esiintyminen tai muuten huijaukselta vaikuttavat lähettäjän nimet johtavat tilin sulkemiseen.
  3. Lisää viestisi sisältö. Voit halutessasi lisätä viestiin yhteistietoihin tallennettuja tietoja käyttämällä Personoi viestiä -valikkoa. Muista myös markkinointikieltopyyntölinkki, mikäli viestisi sisältää markkinointia.
  4. Klikkaa Jatka vastaanottajien valintaan-painiketta.
  5. Aseta viestisi vastaanottajiksi ryhmä, yksittäisiä yhteystietoja tai tarvittaessa molempia. Näet arvion vastaanottajien määrästä ja käytettävistä krediitit vastaanottajien asettamisen jälkeen.
  6. Klikkaa Siirry valitsemaan lähetysaika-painiketta.
  7. Tarkista viestisi tiedot vielä kertaalleen ja valitse sitten lähetetäänkö viesti heti, ajastetaanko lähetys tiettyyn aikaan vai tallennetaanko viesti vielä luonnoksena.

Huom. Mikäli tallensit viestin luonnoksena, löydät sen yläreunan Luonnokset-välilehdeltä. Luonnosten sijaan voit myös luoda valmiita viestipohjia Viestipohjat-välilehdellä ja hyödyntää niitä uusien viestien luonnissa.

5.1 Krediittien käyttö lähetyksessä

Krediittien käyttö perustuu sisällön pituuteen, joten lähettämäsi viesti voi todellisuudessa koostua useammasta viestistä. Alla olevasta taulukosta näet kuinka pituus vaikuttaa krediittien käyttöön. Taulukko koskee viestejä, joissa käytetään ainoastaan perusmerkkejä (esim. kirjaimet, numerot, välilyönnit ja yleisimmät välimerkit). Mikäli viesti sisältää emojeita tai tiettyjä erikoismerkkejä, viesti käsitellään Unicode-viestinä, jolloin yhden viestin pituus on 70 merkkiä 160 merkin sijaan.

Viestin pituusKäytetyt krediitit per viesti
160 merkkiä1 krediitti
160-306 merkkiä2 krediittiä
307-459 merkkiä3 krediittiä
460-612 merkkiä4 krediittiä
613-765 merkkiä5 krediittiä
766-918 merkkiä6 krediittiä

Huom. yllä oleva taulukko koskee kotimaan viestejä. Alta näet kuinka vastaanottajamaa vaikuttaa krediittien käyttöön.

SijaintiKäytetyt krediitit per viesti
Suomi1x krediittimäärä
Pohjoismaat ja Baltia2x krediittimäärä
USA ja muu Eurooppa3x krediittimäärä
Muut maat6x krediittimäärä

Huom. viestit, joiden lähetys epäonnistui ja ovat Ei lähetetty-tilassa, eivät kuluta krediittejä.

6. Lähetysraportit

Onnistuneen viestinlähetyksen jälkeen saat viestistäsi yhteystietokohtaisen raportin.

  1. Siirry vasemman valikon Lähetyshistoria-sivulle.
  2. Listasta näet suoraan lähetyksen tiedot, käytetyt krediitit ja muita tietoja. Klikkaa lähetys auki.
  3. Lähetyksen tiedot-sivun yläreunasta löydät lukumäärät toimitetuille, virheellisille ja odotustilassa oleville lähetyksille. Perustiedot-välilehdellä näet lähettämäsi viestin tiedot ja voit halutessasi kopioida viestin pohjaksi uudelle lähetykselle.
  4. Siirry Vastaanottajatiedot-välilehdelle nähdäksesi kunkin vastaanottajan tila. Jokaisen rivin Lisätietoja-sarakkeesta näet syyn miksi viesti ei ole mahdollisesti mennyt perille.

7. Luo kysely

Tavoittajan tekstiviestikyselyillä keräät yhteystietojesi palautteet, mielipiteet ja paljon muuta.

  1. Siirry vasemman valikon Kyselyt-sivulle. Mikäli et ole luonut kyselyä aiemmin, sinulle avautuu suoraan kyselyn luontinäkymä. Jos olet jo luonut kyselyn aiemmin, klikkaa oikean yläkulman Luo kysely-painiketta.

Perustiedot

  1. Valitse ensin haluamasi pohja kyselylle. Voit luoda joko kokonaan uuden kyselyn tai käyttää aiemmin luotua kyselyä pohjana.
  2. Aseta kyselyllesi jokin kuvaileva sisäinen nimi (Esim. asiakastyytyväisyyskysely tai mielipidemittaus) ja valitse sen jälkeen ajastetaanko kysely sulkeutumaan jonain tiettynä aikana. Klikkaa Jatka-painiketta.

Sisältö ja kielet

  1. Sisältö ja kielet-vaiheessa voit lisätä kyselyllesi käännökset (vaihtoehtoina Suomi, Englanti ja Ruotsi) klikkaamalla +Lisää kieli-kohtaa.
  2. Kyselyn otsikko ja aloitusteksti näkyvät kyselyn aloitussivulla, mutta voit jättää kentät tyhjäksi jos et halua käyttää kyseistä sivua. Lopputeksti puolestaan näytetään kyselyyn vastaamisen jälkeen. Muistathan täyttää jokaisen kielen erikseen. Klikkaa Jatka-painiketta.

Kyselyn ulkoasu

  1. Kyselyn ulkoasu-kohdassa voit asettaa kyselyllesi väriteeman ja logon. Väriteema määrittää kyselyn painikkeiden ja valintakenttien värin ja logo esitetään jokaisen sivun yläreunassa. Logon suositeltu koko on 300px leveä ja sen tulisi olla vaakasuuntainen. Tiedoston tulisi olla .png, .jpg tai .svg ja maksimissaan 10MB.
  2. Klikkaa Luo-painiketta.

Huom. Pääset muokkaamaan luonnin aikana asetettuja tietoja jälkikäteen kyselyn Asetukset-välilehdellä.

7.1 Kenttien muokkaus

Kyselyn luonnin jälkeen siirryt kyselyn Muokkaa-kenttiä välilehdelle, mihin voit aina palata tarvittaessa uudelleen vasemman valikon Kyselyt-sivulla, klikkaamalla auki luomasi kyselyn. Saatavilla olevat kentät löydät sivun oikeasta reunasta Vakiokentät-kohdasta.

  1. Etsi haluamasi kenttä sivun oikean reunan Vakiokentät-kohdasta.
  2. Raahaa ja pudota kenttä vasemman puoleiselle alueelle.
  3. Täytä kentän vaatimat tiedot. Eri kenttien asetusten selitteet löydät alta.

Kenttien perustiedot

  • Nimi: Näytetään kentän otsikkona kyselyssä.
  • Vaaditaan: Onko kenttä pakollinen täyttää.
  • Piilotettu: Mikäli haluat kentän pois kyselystä ja kyselyyn on jo tullut vastauksia, kytke tämä asetus päälle. Älä koskaan poista kenttää, sillä poistaminen poistaa myös kentän vastaukset.

Tekstikenttä

  • Kentän tyyppi: Valitse joko yksi- tai monirivinen tekstikenttä
  • Placeholder: Teksti, joka näytetään kentässä ennen kuin vastaaja kirjoittaa siihen tekstiä.

Monivalintakenttä

  • Minimi ja maksimi: Kuinka monta vaihtoehtoa kyselyyn vastaajan on vähintään tai enintään valittava vastatessaan kysymykseen. Numerokentässä tämä sama asetus toimii minimi- ja maksiminumerona, minkä vastaaja voi asettaa kenttään.
  • Vaihtoehdot: Lisää kenttään uusia vaihtoehtoja.

Kyselyn rakenne

  • Jakaja: Väliviiva, millä voit erotella eri kenttiä.
  • Tekstikappale: Lisää tekstiä, linkkejä ja kuvia haluaamasi kohtaan kyselyssä.
  • Sivunvaihto: Luo kyselystäsi monisivuinen. Aseta sivunvaihtokenttä kahden muun kentän väliin, jos haluat ne eri sivuille.

Huom. Voit esikatsella kyselyäsi klikkaamalla sivun oikean yläkulman Esikatsele kyselyä-painiketta.

7.2 Kyselyn liittäminen viestiin

Voit lisätä kyselysi linkin tekstiviestiin viestin muokkauksen yhteydessä Lähetä viesti-sivulla. Klikkaa Viesti-kenttää ja valitse haluamasi kysely Lisää linkki kyselyyn-valikosta. Kyselyn linkin pituus on noin 50 merkkiä.

7.3 Vastaukset

  1. Siirry vasemman vasemman valikon Kyselyt-sivulle.
  2. Klikkaa haluamasi kysely auki.
  3. Jos kyselyssäsi on jo vastauksia, sinulle avautuu suoraan Vastaukset-välilehti.
  4. Klikkaamalla tietyn vastauksen auki, näet kaikki siihen tallennetut tiedot.
  5. Voit halutessasi viedä vastaukset suoraan Exceliin klikkaamalla oikean yläkulman Vie Exceliin-painiketta ja valitsemalla haluamasi kentät.

8. Rajapinta / SMS Gateway

Voit integroida tekstiviestien lähettämisen myös omiin järjestelmiisi käyttämällä Tavoittajan APIa.

  1. Voit luoda itsellesi avaimen vasemman valikon Tili-sivulla, API-välilehdellä.
  2. Syötä kenttään sähköposti, johon voimme olla yhteydessä muutostilanteissa ja järjestelmä luo sinulle avaimen.
  3. Tutustu API-dokumentaatioon täällä.

9. Kaksisuuntainen viestinvälitys

Mikäli haluat varata itsellesi lähetysnumeron kaksisuuntaiseen viestinvälitykseen, voit tehdä sen suoraan hallintapaneelista, olla yhteydessä asiakaspalveluumme osoitteessa support@prospectum.fi tai täyttää yhteydenottolomakkeen. Lähetysnumeron hinta on 49€/kk+alv.

  1. Siirry vasemman valikon Tili-sivulle ja siellä Lähetysnumerot-välilehdelle.
  2. Klikkaa Ota yhteyttä tilataksesi-painiketta.
  3. Täytä lomake, lähetä ja olemme sinuun yhteydessä mahdollisimman pian.

Scroll to Top